sunnuntai 19. tammikuuta 2014

ARIS-peli Kadonnut Lahti

Olin saanut kutsun testaamaan kehitysvaiheessa olevaa Kadonnut Lahti -peliä pelin laatijalta Ilkka Engströmiltä. Vähän hirvitti aamulla mittarin kirpakat pakkaslukemat, mutta usealla vaatekerroksella varustettuna lähdin kuitenkin liikkeelle. Harmittavasti kutsutuista puolestatoista sadasta henkilöstä alustavasti oli mukaan ilmoittautunut vain kolme.

Aloitusinfo linja-autoaseman lämpimässä
Pelissä kuljetaan oikeasti oikeissa maisemissa, mutta pelin kartan symbolien ohjaamana. Kartalla näkyy kohteita ja vihreitä henkilähahmoja, joiden luota tarina etenee. Esimerkiksi tämän pelin aloitushahmona seisoi historiallisen museon eli entisen Fellmanin kartanon luona August Fellman, jonka kanssa keskustelemalla (keskustelu tapahtuu klikkailemalla vaihtoehtoisia vastauksia tekstiruutujen vuoropuheluihin) käy ilmi, että August on kadottanut joitakin esineitä. Löysin aika piankin Augustin kadottaman mustekynän ja salkun. Esineet tallentuvat pelissä inventaarioon ja niistä voi saada avaamalla lisätietoa.

Tällaisten hahmojen luo kannattaa kartalla suunnistaa,
sillä sieltä peli jatkuu dialogin johdattelemana.

Näin kartalta, että peli vie Fellmanin puistoon, mutta koska näin Kisapuiston kohdalla jonkin kohteen, suunnistin ensin Kisiksen portille. Sieltä ei kuitenkaan auennut vielä mitään, koska en ollut käynyt vuoden 1952 jalkapallo-ottelun päätuomarin luona (toinen vihreä hahmo). Joitakin asioita siis täytyy tehdä oikeassa järjestyksessä. Tämä kävi ilmi myös Fellmanin puistossa, jossa minä pääsin pelissä eteenpäin, koska lähestyin rohkeasti vankileirin vartijaa. Sen sijaan kanssapelaajani eivät päässeet etenemään samaan malliin valittuaan vaihtoehdon "Juoksen karkuun."

Pelin kartan mukaan oli tuolla patsaiden luona jokin kohde.
Vankien muistomerkin luona tuli ottaa kuva
 itsestään Arisin kuvatoiminnolla. Kuvan voisi myös jakaa,
mutta en ole siihen ominaisuuteen vielä perehtynyt.

Pelissä on vasta muutamia kohteita, mutta sain siihen kuitenkin kulumaan 1h 20 min, sillä kävin Pikku-Veskulla, jossa seisoskellut kalamies ei sitten ollutkaan vielä aktiivinen pelikohde. Alkutuntuman perusteella jään innolla odottelemaan peliin lisää kohteita. Tällaisen pelin johdattamana olisi varmasti oppilaidenkin mukava tutustua oman lähialueen historiaan. Ja ARIS-pelialustan avullahan voi tietenkin myös luoda fantasiapelejäkin ja sitoa niihin mitä tahansa oppimateriaalia. Innostava ajatus! Seuraava testipeli on odotettavissa keväämmällä. Silloin ei myöskään ole niin haittaa pakkasesta. Nyt puhelimeni teki lakon kolme kertaa ja kävin muun muassa luistinkopissa lämmittelemässä sen takaisin henkiin. Täytyypä tässä myös tunnustaa, että näin samalla ensimmäistä kertaa Jari Litmasen patsaan, joten aina voi oppia lisää ihan omista kotikulmistakin.

ARIS-pelejä on muitakin. Esimerkkejä peleistä USAssa: Play the Past, WeBIRD, Rupee Collector, Mate if you can (oli pakko käydä vilkaisemassa, mistä on kyse: pelissä pyritään siirtämään mehiläisen geenejä eteenpäin ja pelissä joutuu tekemään parin etsimisessä valintoja, joilla on vaikutuksensa tehtävän onnistumiselle.) Helsingin Kallioon sijoittuvaa Tyynen tarinaa haluaisin ainakin kokeilla. Sitä, niin kuin montaa muutakin peleistä voi pelailla ihan sohvallakin istuen, silloin kohteisiin voi liitää Quick travel -ominaisuudella. Minua kiehtoi tänään kuitenkin asioiden kokeminen konkreettisissa maisemissa, joten Tyynenkin matkaan haluaisin mieluiten lähteä livenä Kalliossa. Ehkä saan jonkun kaverin mukaan pelailemaan.

2 kommenttia:

  1. Kuulostaapa kivalta! Lahteen voin lupautua ainakin...keväämmällä!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyypä infota sua sitten!

      Poista